Mgr. Martin Nosek, PhD.
Mgr. Jiří Nechvátal
Multimediální učebnice atletiky je moderní učební pomůcka věnovaná „královně sportu“ atletice se snahou propojit teoretické informace s praktickými ukázkami techniky a metodiky nácviku jednotlivých atletických disciplín. Učebnice je určena především studentům tělesné výchovy, ale také pedagogům a trenérům, kteří pracují s mládeží. Učební text je strukturován do čtyř základních oblastí: běhy, skoky, vrhy a hody. Každý celek obsahuje komplexní informace z hlediska techniky a biomechaniky, historie, technologie a základních pravidel, využitelných jak při teoretické přípravě, tak při praktickém výcviku dětí a mládeže. Meritorní částí každého celku jsou pak kapitoly věnující se metodice a postupu nácviku jednotlivých atletických disciplín. Tento text obsahuje širokou škálu cvičení doplněná o videa, která představují systematicky a metodicky uspořádané celky od cvičení jednoduchých po cvičení koordinačně náročnější. Návaznost těchto celků odpovídá metodice výuky atletiky na základních a středních školách.
Pevně věříme, že tato učebnice pomůže jako učební pomůcka nejen studentům tělesné výchovy pedagogických fakult, ale i pedagogickým pracovníkům a trenérům v jejich další praxi.
Chtěli bychom touto formou poděkovat Emě Sebránkové a Rozálii Klečkové, které nám pomáhaly při natáčení jednotlivých metodických řad.
Martin Nosek & Jiří Nechvátal
Atletika jako sport se vyvinula ze základních přirozených lokomočních pohybů člověka. Původně znamenala boj, závodění a dělila se na lehkou a těžkou atletiku. Dělení vycházelo ze starořeckého členění disciplín. Atletické disciplíny byly součástí starověkých olympijských her. V současnosti tvoří jádro olympijského programu. Atletika patří mezi sporty objektivní, kde výkon a následné pořadí určují měřitelné jednotky. Je to sportovní odvětví zahrnující běhy, skoky, vrhy a hody, sportovní chůzi a víceboje.
Atletika obsahuje různorodé pohybové činnosti cyklického, acyklického a smíšeného charakteru. V atletických disciplínách se uplatňuje pohyb rovnoměrný, rovnoměrně zrychlený i rotační. Důležitým znakem techniky je efektivní a rychlý pohyb těžiště těla nebo náčiní po určité dráze.
Atletická cvičení přispívají k všestrannému rozvoji jedince a současně mu poskytují alternativu sportovního vyžití. Mohou být prováděna na atletických stadionech, v halách i ve volné přírodě. Tvoří součást tělesné přípravy většiny sportů a jsou základem osnov školní tělesné výchovy. Na každou atletickou disciplínu je možné nahlížet na základě těchto pohledů:
Historický pohled. Mapuje vývoj techniky a růst výkonnosti, vytváří přehled o osobnostech, které ovlivnily atletickou disciplínu. Sleduje se začlenění disciplíny do závodů a programu olympijských her.
Anatomicko-biomechanický pohled. Úzce souvisí se somatickými předpoklady, optimálním technickým a ekonomickým provedením pohybu v atletické disciplíně.
Fyziologický pohled. Souvisí se stanovením fyziologických předpokladů organismu pro atletickou disciplínu, sleduje a vyhodnocuje se odezva organismu na stanovenou zátěž.
Psychologický pohled. Sledují se rysy osobnosti, které podmiňují výkonnost v atletické disciplíně. Souvisí s pojmy typologie osobnosti, adaptace, regulace aktuálních stavů, emoce, motivace aj.
Technologie disciplíny. Vytváření materiálních podmínek pro realizaci atletické disciplíny (sektory, nářadí, náčiní).
Pravidel, rozhodování, organizace a pořádání závodů. Souvisí s vlastní realizací závodu a objektivním posuzováním výkonu.
Sportovního tréninku. Odráží vlastní atletickou přípravu, jež zahrnuje např. jednotlivé složky přípravy, plánování, evidenci a vyhodnocování, testování, výběr talentů.
Atletika a následně i atletické disciplíny se dělí na základě různých kritérií.
V následujícím textu uvádíme dělení z různých pohledů: